Ogólne

Doradztwo / konsultacje dotyczące ekonomii społecznej

Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej Województwa Świętokrzyskiego zaprasza do korzystania z bezpłatnego doradztwa / konsultacji dotyczących ekonomii społecznej w ramach projektu pozakonkursowego „Świętokrzyska Ekonomia Społeczna”.

Z konsultacji mogą korzystać pracownicy/przedstawiciele jednostek, działających na terenie województwa świętokrzyskiego, w szczególności: 

  1. jednostek samorządu terytorialnego i ich jednostek organizacyjnych,
  2. ośrodków pomocy społecznej, powiatowych centrów pomocy rodzinie i innych instytucji pomocy i integracji społecznej,
  3. podmiotów ekonomii społecznej,
  4. publicznych służb zatrudnienia.

Na zakres doradztwa składają się następujące obszary tematyczne:

  1. Stosowanie klauzul/aspektów społecznych w zamówieniach publicznych.
  2. Realizacja usług społecznych.
  3. Realizacja instrumentów aktywnej integracji.
  4. Tworzenie lokalnych planów rozwoju ekonomii społecznej.
  5. Współpraca i partnerstwo na rzecz rozwoju ekonomii społecznej.

Konsultacji udzielają doradcy ds. ekonomii społecznej - Anna Marwicka, Renata Jończyk i Katarzyna Wierzbicka.

Konsultacje udzielane będą:

  • osobiście w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego, budynek C2, III piętro, pok.301 i 302 lub bezpośrednio w siedzibie jednostki zgłaszającej – po wcześniejszym ustaleniu terminu spotkania;
  • telefonicznie;
  • za pośrednictwem poczty elektronicznej.

Wzorem lat ubiegłych województwo świętokrzyskie zostało podzielone na 3 sektory – poniżej przedstawiamy konsultantów i przypisane im sektory:

  • Katarzyna Wierzbicka (41 342-11-40, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.)
    powiaty: opatowski, ostrowiecki, sandomierski, starachowicki, kielecki (gminy: Łagów, Nowa Słupia, Bieliny, Bodzentyn, Górno, Masłów) oraz Miasto Kielce.
  • Renata Jończyk (41 342-11-80, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.)
    powiaty: pińczowski, buski, kazimierski, staszowski, kielecki (gminy: Raków, Nowiny, Chęciny, Morawica, Daleszyce, Pierzchnica, Chmielnik) oraz Miasto Kielce.
  • Anna Marwicka (41 342-11-40, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.)
    powiaty: skarżyski, konecki, włoszczowski, jędrzejowski, kielecki (gminy: Łopuszno, Strawczyn, Mniów, Piekoszów, Miedziana Góra, Zagnańsk) oraz Miasto Kielce.

Serdecznie zachęcamy wszystkich zainteresowanych do korzystania z bezpłatnych konsultacji.

Osoby zainteresowane konsultacjami/doradztwem z zakresu w/w tematyki proszone są o bezpośredni kontakt telefoniczny lub mailowy z doradcą.

Deklaracja dostępności

Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego w Kielcach zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do strony internetowej Świętokrzyskiej Ekonomii Społecznej.

Data publikacji strony internetowej: 2016-04-29.

Data ostatniej istotnej aktualizacji: 2016-04-29.

Strona internetowa jest częściowo zgodna z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu niezgodności lub wyłączeń wymienionych poniżej.

Niezgodności z ustawą:

  • Niektóre elementy mogą nie posiadać tekstu alternatywnego.
  • Niektóre elementy mogą posiadać tekst alternatywny, który nie w pełni je opisuje.
  • Niektóre pliki do pobrania lub ich elementy mogą być niedostępne cyfrowo.
  • Napisy i audiodeskrypcje do materiałów multimedialnych mogą pojawiać się z opóźnieniem, ze względu na czas potrzebny na ich przygotowanie.

Wyłączeniu z dostępności cyfrowej podlegają elementy wymienione w Art. 3 ust. 2 ustawy, przede wszystkim:

  • Treści które nie zostały nabyte przez Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego, ani przez niego lub na jego rzecz wytworzone.
  • Treści których dostosowanie do wymagań dostępności cyfrowej wymaga modyfikacji, do której Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego nie jest uprawniony.
  • Multimedia nadawane na żywo lub opublikowane przed dniem 23 września 2020 r.
  • Mapy interaktywne i geoportale.
  • Dokumenty opublikowane przed dniem 23 września 2018 r.

Oświadczenie sporządzono dnia: 2023-02-16. Deklarację sporządzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez podmiot publiczny.

Na stronie internetowej można korzystać ze standardowych skrótów klawiaturowych.

Informacje zwrotne i dane kontaktowe

W przypadku problemów z dostępnością strony internetowej prosimy o kontakt. Osobą kontaktową jest Piotr Adamiec, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Kontaktować można się także dzwoniąc na numer telefonu 41 395-14-46. Tą samą drogą można składać wnioski o udostępnienie informacji niedostępnej oraz składać skargi na brak zapewnienia dostępności.

Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową lub aplikację mobilną chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, powinna także określić dogodny dla niej sposób przedstawienia tej informacji.

Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym wnoszącego żądanie, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji.

W przypadku, gdy podmiot publiczny odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego sposobu dostępu do informacji, wnoszący żądanie możne złożyć skargę w sprawie zapewniana dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej. Po wyczerpaniu wskazanej wyżej procedury można także złożyć wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich.

Dostępność architektoniczna

Wszystkie siedziby Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego spełniają minimalne wymagania zgodne z ustawą z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.

Szczegółowy opis dostępności architektonicznej poszczególnych lokalizacji

Siedziba przy Alei IX Wieków Kielc 3 w Kielcach

Główne wejście jest wyraźnie oznakowana tablicą informacyjną i zapewnia dostęp osobom poruszającym się na wózku inwalidzkim pochylnią oznaczoną zmienną kolorystyką faktury w podłożu. Schody są oznaczone kontrastowo i wyposażone w poręcze. Drzwi wejściowe mają co najmniej 0,9 metra szerokości, otwierają się automatycznie. W budynku znajduje się punkt informacyjny zlokalizowany po prawej stronie od głównego wejścia. Pomiędzy punktem informacyjnym a windami znajdują się 3 stopnie. Dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich dostępny jest podnośnik schodowy.

Budynek posiada 3 windy, które umożliwiają otarcie na każde piętro. Odległość pomiędzy drzwiami przystankowymi dźwigu osobowego, a przeciwległą ścianą lub inną przegrodą nie jest mniejsza niż 1,6 metra. Drzwi wind mają szerokość 0,9 metra, otwierają się i zamykają automatycznie, wyposażone są w system zatrzymujący zamykanie jeżeli jakikolwiek przedmiot przeszkadza w ich zamknięciu. Winda wewnątrz ma szerokość co najmniej 1,1 metra i długość 1,4 metra wyposażona jest w poręcze po obu stronach kabiny. Korytarze mają szerokość minimum 1,2 metra a w ramach jednej kondygnacji nie ma zmian poziomów. Minimalna szerokość biegu schodów to 1,2 metra, przy czym schody przeznaczone do pokonywania wysokości większej niż 0,5 metra wyposażone są w poręcze. Drzwi oddzielające poszczególne części budynku mają szerokość minimum 0,9 metra i są pozbawione progów. Drzwi do niektórych pomieszczeń posiadają progi o wysokości do 1 cm.

Toalety na parterze przystosowane są do osób niepełnosprawnych poruszających się na wózku inwalidzkim. Na terenie budynku znajdują się oznaczenia poszczególnych części gmachu i informacje, które ułatwią poruszanie się i odnalezienie poszukiwanego pomieszczenia. Wszystkie stanowiska obsługujące petentów są dostępne dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim.

Miejsca parkingowe wyznaczone dla osób niepełnosprawnych znajdują się przed głównym wejściem do urzędu.

W budynku nie ma oznaczeń w alfabecie Braille’a, oznaczeń w druku powiększonym ani pętli indukcyjnych.

Przybudówka budynku przy Alei IX Wieków Kielc 3 w Kielcach z wejściem od ul. Targowej

Budynek parterowy z jednym wejściem do którego prowadzą 4 schody i podjazd dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim wyposażony w poręcze. Drzwi rozsuwane automatycznie mają szerokość 1,2 metra. Korytarz bez zmian poziomów ma szerokość 1,43 metra.

Łazienka dla osób niepełnosprawnych znajduje się w głównym budynku urzędu.

Interesanci mogą korzystać z parkingu przed głównym budynku urzędu, gdzie wyznaczone zostały stanowiska dla osób niepełnosprawnych.

Od ul. Targowej wykonany został wjazd na chodnik dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim.

W budynku nie ma oznaczeń w alfabecie Braille’a, oznaczeń w druku powiększonym ani pętli indukcyjnych.

Siedziba przy Alei IX Wieków Kielc 4 w Kielcach

Budynek posiada dwa wejścia bez stopni oznakowane tablicami informacyjnymi, jedno od alei IX Wieków Kielc a drugie od ulicy Mojżesza Pelca. Winda dostępna od ulicy Mojżesza Pelca jest dostosowana do potrzeb osób poruszających się na wózku inwalidzkim. Odległość pomiędzy drzwiami przystankowymi dźwigu osobowego, a przeciwległą ścianą lub inną przegrodą nie jest mniejsza niż 1,6 metra. Schody wyposażone są w poręcze. Drzwi w budynku mają w świetle ościeżnicy szerokość co najmniej 0,9 metra.

Toalety na parterze, 1, 2 i 4 piętrze są dostosowane do potrzeb osób poruszających się na wózku inwalidzkim.

Miejsce parkingowe wyznaczone dla osób niepełnosprawnych znajduje się na zewnątrz budynku, naprzeciwko bramy wjazdowej do garaży.

W budynku nie ma oznaczeń w alfabecie Braille’a, oznaczeń w druku powiększonym ani pętli indukcyjnych.

Siedziba przy ulicy Henryka Sienkiewicza 63 w Kielcach

Budynek posiada dwa wejścia oznakowane tablicami informacyjnymi, jedno od ulicy Henryka Sienkiewicza a drugie od ulicy Wspólnej. Pomiędzy wejściem od ulicy Sienkiewicza a windą znajdują się 3 schody bez podnośnika schodowego Wejście od ulicy Wspólnej jest dostosowane dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim. Dojście do budynku ma szerokość minimum1,5 metra. Drzwi wejściowe w świetle ościeżnicy mają co najmniej szerokość 0,9 metra.

Wewnątrz budynku znajdują się windy, które umożliwiają dotarcie na każde piętro. Odległość pomiędzy drzwiami przystankowymi dźwigu osobowego, a przeciwległą ścianą lub inną przegrodą nie jest mniejsza niż 1,6 metra.

Korytarze w budynku mają szerokość minimum 1,2 metra. W ramach jednej kondygnacji budynku nie ma zmiany poziomów. Schody wyposażone są w poręcze, a minimalna szerokość biegu schodów to 1,2 metra. Drzwi wewnętrzne mają co najmniej 0,9 metra szerokości i są pozbawione progów.

Toalety na parterze i 1 piętrze są przystosowane do osób poruszających się na wózku inwalidzkim.

Na parkingu w podwórku od ulicy Wspólnej dostępne są tylko ogólne miejsca parkingowe. Miejsca parkingowe dla osób niepełnosprawnych znajdują się przy ulicy Wspólnej.

W budynku nie ma oznaczeń w alfabecie Braille’a, oznaczeń w druku powiększonym ani pętli indukcyjnych.

Siedziba przy ul. Henryka Sienkiewicza 27 w Kielcach

Budynek posiada dwa wejścia oznakowane tablicami informacyjnymi, pierwsze od ulicy Henryka Sienkiewicza, drugie od ulicy Kapitulnej. Pomiędzy wejściem od ulicy Sienkiewicza a windą znajdują się schody bez podnośnika. Wejście od ulicy Kapitulnej posiada windę dostosowaną do potrzeb osób poruszających się na wózku inwalidzkim. Dojście do budynku ma szerokość minimum1,5 metra. Drzwi wejściowe w świetle ościeżnicy mają co najmniej szerokość 0,9 metra i są oznaczone kontrastowo.

Wewnątrz budynku znajduje się winda która umożliwiaj dotarcie na każde piętro. Odległość między drzwiami przystankowymi dźwigu osobowego, a przeciwległą ścianą lub inną przegrodą nie jest mniejsza niż 1,6 metra. Drzwi windy mają szerokość 0,9 metra, otwierają się i zamykają automatycznie.

Korytarze mają szerokość minimum 1,2 metra. Minimalna szerokość biegu schodów to 1,2 metra. Schody przeznaczone do pokonywania wysokości większej niż 0,5 metra wyposażone są w poręcze przedłużone na początku i końcu o 30 centymetrów. Pierwszy i ostatni stopień schodów są oznaczone kontrastowo.

Toalety na I piętrze są przystosowane do osób poruszających się na wózku inwalidzkim.

Miejsce parkingowe dla osób niepełnosprawnych zostało wyznaczone przy bramie wjazdowej od ul. Kapitulnej.

W budynku nie ma oznaczeń w alfabecie Braille’a, oznaczeń w druku powiększonym ani pętli indukcyjnych.

Siedziba przy ul. Witosa 86 w Kielcach

Siedziba mieści się w budynku Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Kielcach. Opis dostępności architektonicznej budynku znajduje się na stronie Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Kielcach (wupkielce.praca.gov.pl) w zakładce Deklaracja dostępności.

Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich przy Alei IX Wieków Kielc 4 w Kielcach

Punkt znajduje się na parterze budynku i jest wyraźnie oznaczony tablicami informacyjnymi. Wejście bez stopni dostępne jest bezpośrednio od ul. IX Wieków Kielc. Drzwi wejściowe mają szerokość 97 cm. W progu jest listwa o wysokości 7 cm. Do Punktu prowadzą również drzwi wewnętrzne dostępne z holu budynku o szerokości 90 cm.

Osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich mogą skorzystać z głównego wejścia do budynku, które jest do tego przystosowane, a następnie wjechać drzwiami wewnętrznymi z holu budynku.

Stanowiska do obsługi petentów są dostępne dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim.

Toaleta dla osób niepełnosprawnych znajduje się w głównym holu budynku.

Najbliższe miejsca parkingowe dla osób niepełnosprawnych znajdują się przy ul. Mojżesza Pelca oraz ul. Piotrkowskiej.

W budynku nie ma oznaczeń w alfabecie Braille’a ani oznaczeń w druku powiększonym.

W Punkcie dostępna jest pętla indukcyjna.

Punkt Informacyjny RPO przy al. Piłsudskiego 3 w Skarżysku-Kamiennej

Punkt znajduje się na pierwszym piętrze galerii handlowo-usługowej „Panorama”. Budynek posiada trzy wejścia oznaczone tablicami informacyjnymi. Główne drzwi wejściowe do budynku o szerokości 90 cm nie mają stopni ani progu. Do dwóch bocznych wejść prowadzą schody wyposażone w poręcz. Przy bocznych wejściach nie ma podjazdu ani podnośnika dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim. Wewnątrz budynku znajduje się winda. Korytarze w ramach jednej kondygnacji nie mają zmian poziomów. Drzwi do Punktu mają szerokości 87 cm i są pozbawione progu. Drzwi do pokoju konsultacyjnego mają szerokość 80 cm i są pozbawione progu.

Toaleta dla osób niepełnosprawnych znajduje się na pierwszym piętrze.

Miejsca parkingowe dla osób niepełnosprawnych są wyznaczone na parkingach znajdujących się wokół budynku.

W budynku nie ma oznaczeń w alfabecie Braille’a ani oznaczeń w druku powiększonym.

W Punkcie dostępna jest pętla indukcyjna.

Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich przy ul. Mickiewicza 34 w Sandomierzu

Punkt znajduje się na parterze Starostwa Powiatowego w Sandomierzu. Wejście do budynku jest wyraźnie oznaczone tablicami informacyjnymi. Do wejścia prowadzą schody wyposażone w poręcz oraz podjazd dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim. Drzwi wejściowe mają szerokość 90 cm i są pozbawione progu.

Wewnątrz budynku drogę do Punktu wskazują tabliczki informacyjne z logo Punktów Informacyjnych. Korytarze w ramach jednej kondygnacji nie mają zmian poziomów. W korytarzu prowadzącym do Punktu Informacyjnego znajdują się drzwi bez progu o szerokości 90 cm. Drzwi do lokalu mają szerokość 80 cm i listwę progową o wysokości 1 cm.

Stanowiska do obsługi petentów są dostępne dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim.

Toaleta dla osób niepełnosprawnych znajduje się na parterze.

Miejsca parkingowe dla osób niepełnosprawnych są wyznaczone na parkingu znajdującym się przed budynkiem.

W budynku nie ma oznaczeń w alfabecie Braille’a ani oznaczeń w druku powiększonym.

W Punkcie dostępna jest pętla indukcyjna.

Informacja o prawie wstępu z psem asystującym i ewentualnych uzasadnionych ograniczeniach

Do budynków Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego i jego pomieszczeń można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem, przestrzegając obowiązujących przepisów ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych z dnia 27 sierpnia 1997 r. (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 100, 173.).

Informacja o możliwości skorzystania z tłumacza języka migowego

W przypadku zgłoszenia osoby niepełnosprawnej z dysfunkcją słuchu, w ciągu 3 dni zostanie skontaktowana z osobą znającą język migowy wyznaczoną przez urząd, która będzie pośredniczyć i pomoże w załatwieniu sprawy interesanta (osoby niepełnosprawnej) z wyłączeniem sytuacji nagłych.

Chęć skorzystania z pomocy tłumacza można zgłosić:

  • osobiście w Kancelarii Ogólnej, Al. IX Wieków Kielc 3 (budynek C2), pokój nr 12 (parter)
  • pocztą tradycyjną na adres: Kancelaria Ogólna, Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego, Al. IX Wieków Kielc 3, 25-516 Kielce,
  • pocztą elektroniczną na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.,
  • telefonicznie na numer: 41 395 19 46,
  • przesyłając faks na numer: 41 344 52 65.

Do zgłoszenia wymagane są następujące dane osoby niepełnosprawnej:

  • imię i nazwisko,
  • numer telefonu kontaktowego i adres mailowy.

Niezbędne jest ponadto wskazanie przez osobę niepełnosprawną oczekiwanego terminu wizyty w UMWŚ oraz wybranej metody komunikowania się, którą może być:

  • polski język migowy (PJM),
  • system językowo-migowy (SJM),
  • sposób komunikowania się osób głuchoniewidomych (SKOGN).

Niezwłocznie po ustaleniu terminu obecności tłumacza pracownik UMWŚ przyjmujący zgłoszenie powiadomi o tym fakcie osobę niepełnosprawną. W przypadku wystąpienia trudności w realizacji świadczenia osobie niepełnosprawnej (np. kłopot w pozyskaniu tłumacza w terminie dogodnym dla osoby niepełnosprawnej), zostanie ona zawiadomiona wraz z uzasadnieniem o przyczynie oraz ustalony zostanie możliwy termin realizacji tego świadczenia lub inna forma realizacji uprawnień osoby niepełnosprawnej.

UWAGA! Bezpłatna pomoc przysługuje osobom posiadającym orzeczenie o niepełnosprawności w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2011 r. Nr 127, poz. 721 i Nr 171, poz. 1016).

Aplikacje mobilne

Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego w Kielcach nie udostępnia aplikacji mobilnych.

Zgłoś ogłoszenie społeczne

Chcesz opublikować ogłoszenie o społecznie odpowiedzialnym zamówieniu lub zwiększyć zasięg oddziaływania opublikowanego gdzie indziej ogłoszenia?

Prześlij treść lub link do ogłoszenia na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Zgłoś ofertę pracy w PES

Szukasz pracownika, wolontariusza, stażysty?

Wypełnij formularz i prześlij na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Ekonomia Społeczna

Ekonomia społeczna - zwana także gospodarką społeczną [1] – stała się ważnym elementem modernizacji polityki społecznej. Tradycyjne działania na rzecz osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, rosnące koszty świadczeń socjalnych, a także problem bezrobocia sprawiają, iż rośnie potrzeba poszukiwania rozwiązań trwałych i efektywnych, angażujących w ich uczestnictwo samych zainteresowanych.

W rozważaniach teoretycznych rozróżnia się starą i nową ekonomię społeczną. Do starej ekonomii społecznej zalicza się tradycyjnie rozumianą spółdzielczość i ubezpieczenia wzajemne. Funkcjonuje także pojęcie „nowej ekonomii społecznej”, pod którym rozumie się przedsiębiorstwa społeczne takie jak: spółdzielnie socjalne, centra integracji społecznej, zakłady aktywności zawodowej czy warsztaty terapii zajęciowej, a także instytucje „trzeciego sektora”, czyli organizacje pozarządowe. W każdym przypadku przypisywano i nadal widzi się ważne znaczenie ekonomiczne i społeczne tego zjawiska. Na terenie Unii Europejskiej działa ponad 1 mln różnych podmiotów ekonomii społecznej, które wytwarzają prawie 10% PKB, jednocześnie dając ponad 11 mln miejsc pracy (blisko 6% rynku pracy) [2]. W Polsce, już w 2007 roku, „(...) instytucje te zatrudniały (w przeliczeniu na pełne etaty) ok. 600 tys. osób, z czego najwięcej (469 tys.) spółdzielnie” [3]. Ekonomia społeczna jest sposobem na włączenie w życie gospodarcze i społeczne wszystkich tych, którzy w warunkach rynkowej rzeczywistości są z niego wykluczeni z powodu długotrwałego bezrobocia, niskich kwalifikacji, uzależnień, niepełnosprawności, bezdomności czy pobytu w zakładzie karnym.

Pojęcie ekonomii społecznej jest wielowymiarowe i bardzo różnie definiowane. W literaturze spotyka się ponad 50 terminów, które można posegregować według pewnego klucza, mając na uwadze aspekty społeczne i ekonomiczne, prawno-instytucjonalne i normatywne, czy też związek z rozwojem lokalnym. Definicja przyjęta w  Krajowym Programie Rozwoju Ekonomii Społecznej określa ekonomię społeczną jako sferę aktywności obywatelskiej, która „poprzez działalność ekonomiczną i działalność pożytku publicznego służy: integracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych marginalizacją społeczną, tworzeniu miejsc pracy, świadczeniu usług społecznych użyteczności publicznej (na rzecz interesu ogólnego) oraz rozwoju lokalnego”. Według tej definicji w sferze ekonomii społecznej działają podmioty ekonomii społecznej (PES), należące do czterech głównych grup:

  • przedsiębiorstw społecznych (PS), będących fundamentem ekonomii społecznej; posiadające cechy wspólne dla podmiotów ekonomii społecznej i charakteryzujące się tym, że:
  • są to podmioty prowadzące działalność gospodarczą, wyodrębnioną pod względem organizacyjnym i rachunkowym;
  • celem działalności gospodarczej jest integracja społeczna i zawodowa osób zagrożonych wykluczeniem społecznym (w tym przypadku wymagane jest zatrudnienie co najmniej 50% osób pochodzących z grup zagrożonych wykluczeniem społecznym lub 30% niepełnosprawnych o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności) lub świadczenie usług społecznych użyteczności publicznej przy jednoczesnej realizacji celów prozatrudnieniowych (zatrudnienie min. 20% osób z określonych grup zagrożonych wykluczeniem społecznym);
  • nie rozdzielają zysku lub nadwyżki bilansowej pomiędzy udziałowców, ale przeznaczają go na wzmocnienie potencjału przedsiębiorstwa jako kapitał niepodzielny oraz w określonej części na reintegrację zawodową i społeczną (w przypadku przedsiębiorstw o charakterze zatrudnieniowym) lub na działalność pożytku publicznego prowadzoną na rzecz społeczności lokalnej w której działa przedsiębiorstwo;
  • są zarządzane na zasadach demokratycznych lub co najmniej konsultacyjno – doradczych z udziałem pracowników i innych interesariuszy, wynagrodzenia kadry zarządzającej są ograniczone limitami;
  • podmioty reintegracyjne, służące reintegracji społecznej i zawodowej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, tj.: zakłady aktywności zawodowej, warsztaty terapii zajęciowej, centra integracji społecznej, kluby integracji społecznej; formy te nie będą w żadnym przypadku przedsiębiorstwami społecznymi, ale mogą przygotować do prowadzenia lub pracy w przedsiębiorstwie społecznym lub być prowadzone jako usługa na rzecz społeczności lokalnej przez przedsiębiorstwo społeczne;
  • podmioty działające w sferze pożytku publicznego, które prowadzą działalność ekonomiczną i zatrudniają pracowników, choć ich aktywność nie jest oparta na ryzyku ekonomicznym. W ich skład wchodzą organizacje pozarządowe prowadzące działalność odpłatną i nieodpłatną pożytku publicznego; podmioty te mogą stać się przedsiębiorstwami społecznymi, o ile podejmą działalność gospodarczą w pewnym zakresie, podejmując również zobowiązania statutowe odnośnie dystrybucji zysku;
  • podmioty sfery gospodarczej, które tworzone były w związku z realizacją celu społecznego bądź dla których leżący we wspólnym interesie cel społeczny jest racją bytu działalności komercyjnej. Są to podmioty, które nie posiadają wszystkich cech przedsiębiorstwa społecznego. Grupę te można podzielić na podgrupy: o organizacje pozarządowe prowadzące działalność gospodarczą, z której zyski wspierają realizację celów statutowych; o zakłady aktywności zawodowej; o spółdzielnie, których celem jest zatrudnianie; o spółki non-profit; o pozostałe spółdzielnie o charakterze konsumenckim i wzajemnościowym”.

Osobną, piątą grupą w obszarze ekonomii społecznej są pojawiające się coraz częściej inicjatywy o charakterze nieformalnym.

Członkostwo Polski w strukturach Unii Europejskiej otworzyło przed podmiotami ekonomii społecznej nowe perspektywy. Polska jest obecnie największym beneficjentem pomocy wspólnotowej oferowanej w ramach funduszy strukturalnych, z których część przeznaczona jest dla podmiotów działających w obszarze ekonomii społecznej. W Unii Europejskiej, pomimo różnych regulacji prawnych i instytucjonalnych w państwach członkowskich, ekonomia społeczna składa się z czterech podstawowych filarów: spółdzielni, towarzystw ubezpieczeń wzajemnych, fundacji i stowarzyszeń, które są utożsamiane przede wszystkim z takimi podmiotami, które wypełniają przestrzeń pomiędzy zadaniami państwa i zadaniami biznesu. Ekonomia społeczna i przedsiębiorczość społeczna stała się ważnym elementem modernizacji polityki społecznej – jej tradycyjne formy stają się niewystarczające w walce z bezrobociem (w szczególności specyficznych grup bezrobotnych). Coraz wyższe koszty świadczeń socjalnych, obciążające budżety lokalne, dają nadal przysłowiową „rybę” zamiast „wędki”, a ekonomia społeczna poszukuje rozwiązań trwałych i efektywnych, a także - co jest z nią nierozerwalnie związane - uniezależnia podopiecznych, włącza ich do otwartego rynku pracy poprzez różne formy wspomaganego zatrudnienia.

W związku z kryzysem finansowym ekonomia społeczna stała się przedmiotem wzmożonego zainteresowania. W wielu wymiarach wpisuje się w Strategię Europa 2020, czyli nową europejską strategię na rzecz zatrudnienia, inteligentnego, stałego wzrostu gospodarczego, sprzyjającego włączeniu społecznemu. Szczególnie istotną rolę może ona odegrać w realizacji unijnych celów, tj.:

  • dążenia do osiągnięcia wskaźnika zatrudnienia na poziomie 75% wśród kobiet i mężczyzn w wieku 20-64 lat, m.in. poprzez zwiększanie zatrudnienia młodzieży, osób starszych i pracowników nisko wykwalifikowanych;
  • wspierania włączenia społecznego, zwłaszcza poprzez ograniczanie ubóstwa lub wykluczenia społecznego co najmniej 20 mln obywateli.

Bezsprzecznie można zgodzić się ze stwierdzeniem, iż nadrzędną funkcją ekonomii społecznej jest przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu. Jednak jej cele wskazują także na integrację w ramach rynku pracy, społeczną działalność na otwartym rynku czy wzrost spójności społecznej. Sektora ekonomii społecznej nie można traktować jako „enklawy nieudaczników”, którzy nie radzą sobie w głównym nurcie gospodarki. Ekonomia społeczna to trudne pole działania przeznaczone dla ludzi aktywnych, pomysłowych, innowacyjnych, zaangażowanych społecznie. W ostatnim okresie pojęcie omawianego zjawiska stało się popularne zarówno w skali lokalnej, jak i ogólnopolskiej. Ekonomia społeczna uzupełnia lukę w gospodarce, ponieważ jest elementem scalającym środowiska lokalne, dzięki tworzeniu sieci powiązań i współpracy przy jednoczesnej realizacji celów społecznych i gospodarczych. Instytucje ekonomii społecznej umożliwiają realizację ważnych funkcji (aktywizujących, socjalizujących, opiekuńczych, organizujących) społeczności wobec grup, społeczności terytorialnych i innych wspólnot.

Instrumenty ekonomii społecznej w zakresie rozwoju gminy i rozwiązywania jej problemów mogą szczególnie wspomóc:

  • aktywizację zawodową osób wykluczonych, w tym osób niepełnosprawnych;
  • przedłużenie aktywności zawodowej;
  • tworzenie dodatkowych możliwości zarobkowych;
  • integrację społeczną;
  • pozyskiwanie środków zewnętrznych;
  • przeciwdziałanie ucieczce młodych;
  • oddłużanie mieszkań komunalnych i spółdzielczych;
  • przeciwdziałanie uzależnieniu od pomocy społecznej, niezaradność życiową;
  • rosnące wydatki z budżetów.

[1] W literaturze spotyka się także określenia równoważne: ekonomia/gospodarka solidarności, ekonomia/gospodarka wspólnoty, ekonomia/gospodarka wartości, ekonomia pracy, ekonomia alternatywna, trzeci system, przedsiębiorczość społeczna, wspólnotowy kapitalizm, a ostatnio także biegun użyteczności społecznej.

[2] Frączak P., Wygnański J.J., Polski model ekonomii społecznej. Rekomendacje dla rozwoju, FISE, Warszawa 2008, s. 18.

[3] Kryńska E., Przedsiębiorstwo społeczne na rynku pracy w Polsce, "Człowiek w pracy i polityce społecznej", red. nauk. Jan Szambelańczyk, Maciej Żukowski, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, 2010, s. 94; por. Frączak P., Wygnański J.J., Polski model..., op.cit., s. 21.

Ośrodki Wsparcia Ekonomii Społecznej (OWES)

Ośrodki Wsparcia Ekonomii Społecznej (OWES) pełnią ważną rolę we wzmacnianiu sektora ekonomii społecznej i solidarnej. Zgodnie z „Krajowym Programem Rozwoju Ekonomii Społecznej do 2023 roku. Ekonomia Solidarności Społecznej” ich zadaniem jest pomaganie w tworzeniu i rozwijaniu podmiotów ekonomii społecznej.  Aby zidentyfikować te podmioty, które świadczą usługi o najwyższej jakości i których działania przynoszą wymierne  i trwałe efekty, m.in. zatrudnieniowe, stworzony został system akredytacji OWES. Tylko pozytywne zakończenie procedury akredytacji, potwierdzone przez Ministra Rodziny i Polityki Społecznej daje możliwość pozyskania finansowania ze środków publicznych!

Akredytowane Ośrodki Wsparcia Ekonomii Społecznej w województwie świętokrzyskim:

Kielecko – Ostrowiecki Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej (KOOWES)

Lider: Stowarzyszenie „Integracja i Rozwój”
Partnerzy:

  1. Lokalna Grupa Działania „Krzemienny Krąg” z Bałtowa
  2. Fundacja „PEStka" z Kielc
  3. Stowarzyszenie CAL z Warszawy

http://koowes.pl/
https://www.facebook.com/koowes/

LIDER: Stowarzyszenie Integracja i Rozwój (obszar działalności: miasto Kielce, powiat kielecki)
Warszawska 27/1, 25-518 Kielce
Telefon:/ 41/ 386-66-27 wew. 22
E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.; Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

PARTNER 1: Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania „Krzemienny Krąg” (obszar działalności: powiat ostrowiecki i starachowicki)
Bałtów 55, 27-423 Bałtów
Telefon: /41/ 250-72-50, wew. 3
E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

PARTNER 2: Fundacja „PEStka” (obszar działalności: powiat konecki i skarżyski)
ul.Targowa 18/pok. 926-928, 25-431 Kielce
Telefon: /41/ 341 74 96
E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.; Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Punkty konsultacyjno-informacyjne KOOWES:

  1. Fundacja PEStka, Targowa 18, 25-520 Kielce, IX piętro, pok. 917-920, czynny: poniedziałek – piątek w godz. 8.00 - 16.00
    kontakt: 41 341-74-96, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.;
  1. Stowarzyszenie Integracja i Rozwój, Warszawska 27/1, 25-518 Kielce
    czynny: poniedziałek – piątek w godz. 8.00 - 16.00
    kontakt: 41 361-04-92, 41 386-66-27, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.;
  1. Centrum Organizacji Pozarządowych w Kielcach, Wojska Polskiego 52, 25-389 Kielce,
    czynny: poniedziałek – piątek w godz. 8.00-16.00
    kontakt; 41 347-45-20, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.;
  2. Stowarzyszenie LGD „Krzemienny Krąg”, Bałtów 55, 27-423 Bałtów
    czynny: poniedziałek – piątek w godz. 8.00 - 16.00
    kontakt: 602-504-395 (Agnieszka Budek), Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.;

Świętokrzyski Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej (ŚOWES)

Lider: Caritas Diecezji Kieleckiej
Partnerzy:

  1. Fundacja „Centrum Europy Lokalnej” z Kielc
  2. Fundacja Agencja Rozwoju Regionalnego w Starachowicach
  3. Świętokrzyskie Centrum Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej z Kielc

https://sowes.caritas.pl/
https://www.facebook.com/sowes.poludniowy

Biuro Główne Terenowe w Jędrzejowie
(powiaty: jędrzejowski, włoszczowski)
Adres: Jędrzejów, ul. dr Jana Karczewskiego 9, 28-300 Jędrzejów
telefon: 532-459-245
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Biuro Terenowe w Sandomierzu
(powiaty: sandomierski, opatowski, staszowski)
Adres: Sandomierz, Pl. Ks. Poniatowskiego 2,  27-600 Sandomierz
telefon: 888-100-708
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Mobilny punkt konsultacyjny w Busku-Zdroju:
(powiaty: buski, kazimierski, pińczowski)
Adres: Busko-Zdrój, ul. Lipowa 1, 28-400 Busko-Zdrój
Telefon: 532-459-245
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.;

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej udostępnia skrzynkę poczty elektronicznej – Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., która służy jako miejsce zbierania informacji o funkcjonowaniu akredytowanych Ośrodków Wsparcia Ekonomii Społecznej.

Na wskazany adres można zgłaszać uwagi do pracy OWES oraz jakości świadczonych usług wsparcia ekonomii społecznej.